måndag 28 februari 2011

FATTIGDOM

Hörde för ett tag sen att 10% av sveriges barn lever i fattigdom...
I vårt län var det liiite bättre med bara 7%.
O för dessa barn var det svårt för de kunde inte komma iväg på ridläger eller fotboöösläger varje år....
VA!!??!!??
Är det ett kriterie för fattigdom??????
Då skulle jag nog kynna påstå att jag, eller ja, min familj har varit fattija läääänge...
Jag har inte fått allt jag pekat på o inte varit på ett enda ridläger.....
Jag o bästisen var dock på ett 4H läger i skåne ( tror jag ) när vi var små...
Det året måste vi varit rika :-/

Jag trodde faktiskt att om man var fattig så var det när man kanske inte kunde köpa kläder - punlt slut... inte att man inte kunde köpa märkeskläder....
Eller att man inte kunde köpa tillräckligt med mat... inte att man BARA kan gå på McD en gång i veckan... eller ve o fasa en gång varannan vecka...

Jag tror att mina barn kommer att vara " fattiga " barn de ,ed....
Fats "oh no"
Vi kanske kommer att räknas som superrika...
Mormor har snart tre hästar o tjejerna kommer säkert att få ruda så mycket mormor orkar ;-) o så myclet pappa orkar köra eller så länge busen går...
O NEJ... deras moster har.... hmmm... vet inte riktigt, men ett gäng hästar där med... o dit hade jag tänky skicka dem på "sommarkollo/ vinterläger VARJE år :-D

Jaja... märkeskläderna kan de iaf glömma....
Men man blir väl lite som den form man är stöpt i..
Morsan ÄLSKAR ju ullared, tradera o Emmaus :-D

För många år sen hörde jag en mamma på radion som satt o klippte av levis-lappar från gamla urväxta kläder o sydde på dem på de nya kläderna.... *suck*
Såm ,orsa e INTE jag...
Kan ju vara därför jag redan på högstadiet gick med mammas platåtofflor ( från 70-talet )i ljusblått o tyckte det var häftigt :-D

Nej, jag skänker en tanke åt de som VERKLIGEN är fattiga.... såna barn finns nog betydligt närmare än man tror o ser...

1 kommentar: