söndag 30 januari 2011

Jag ÄR en FLICKA

Idag på FB klickade jag på en länk....
den finns längst ner ifall ni oxå vill klicka.....
Den gjorde faktiskt mig upprörd...

Jag kommer säkert uppröra ett gäng med...
MEN HALLÅ...
När blev det förbjudet att vara flicka... eller pojke för den delen...
Ska alla vara så himla lika????
Jag kan förstå att man ska erbjuda barnen samma saker men om de väljer "traditionellt" då... ska vi " aja baja" dem då o trycka en bil i hens hand o en docka i hens??????
Jag tycker att det är LÖJLIGT överdrivet....

Jag gillar rosa o det gör stora tjejen med...
visst jag har säkert förstört henne... men hon har faktiskt tröjor med bilar spöken o annat oxå...
Själv åkte jag storebrors cykel i skogen- min racercykel......
Jag fick det när jag var liten o det kommer mina små tjejer att få med...
men jag tänker ALDRIG kalla dem hen för att det är jämställt...
O jag har ingen sopkompis eller sopperson...
JAG HAR EN SOPGUBBE!!!

Jag har en bekant som oxå pratade om detta...
Hon hade köpt docka till sin son... men han gillade inte dem...
Han lekte med sina bilar o klossar...Hur hemskt e det att vi är olika...
VI ÄR OLIKA....
O vissa lika är oxå olika... men man ska väl inte behöva vara olika/ lika på samma sätt... då missar man väl lixom poängen... eller????

Jag e tjej o det e jag mäkta stolt över...
Jag är en hon som kan bära o föda barn... flickor o pojkar... som kan leka med dockor o bilar bäst de vill... jag väljer inte det.
o visst jag köper dockvagn o annat till mina små...För mig får de gärna vara flickor...
Är det inte bättre att stärka dem i det från det att de är små?????
Nä, vi ska kalla dem hen
Nej tack inte i mitt hem...

O vad e det för dumma idéer att kalla alla kompis,,, gör ni det... eller jobbar ni ihop med en massa personer????
Jag jobbar ihop med en massa kvinnor o män, killar o tjejer, flickor o pojkar...
o vet ni.... de är inte kompisar allihopa.
Man kan väl lära barn att man faktiskt kan vara trevlig snäll o vänlig o öppen mot personer som inte är kompisar med...

Att göra om barnvisor tycker jag också bara känns löjligt…
sockerbagaren får visst inte vara en han längre… tänk om han tycker att det e mobbing…
eller fru Ingeborg… ska hen bli en gammal kompis…..
Ni kanske ser hur löjligt jag tycker att detta är….

Nu har jag varit upprörd tillräckligt o säkert rört upp nåt alldeles förslräckligt ;-)

Här ärlänken.
http://www.aftonbladet.se/wendela/article8483610.ab#abArticleCommentsWrite

3 kommentarer:

  1. Håller med!
    Bättre att stärka barnen i sina kön, på ett positivt sätt givetvis. Då kan de vara trygga i sig själva och slippa undra över "vem är jag". Det är när man verkligen vet vem man är som man kan utföra stordåd, när man är trygg i sig själv som flicka eller pojke. Det är då man kan stå upp för den man är och vara stolt för det. Skulle man sen vilja ändra på sig är det kättare när man vet var man står.
    Nä, stärk barnen istället. Det är helt naturligt att vara flicka och pojke.

    PS!
    Tror jag ska blogga om det här oxå ;) finns ju en del att säga ;)

    SvaraRadera
  2. Ja det finns hur mycket som helst....
    Jag kännde att jag hade kunnat skriva en hel del mer i min upprördhet ;-)
    Kanske var det tur att jag gav mig :-D
    In o kolla om du hunnit med :-D

    SvaraRadera
  3. Skicka dina tankar till aftonbladet och till föreståndaren för förskolan. Tokigheterna tar snart överhand!!!!! Modern

    SvaraRadera